Geleceğin ticari araçları Türkiye’den

Ticari araç dalında faaliyet gösteren dünya devi firmalar, bugün kapılarını açan IAA Transportation 2024’te yeni modellerini ve teknolojilerini görücüye çıkardı. 41 ülkeden bin 650 firmanın yerini aldığı fuara olan ilgi de iştirakçi sayısı da evvelki yıllara nazaran epey yüksekti. Avrupa’nın en büyük ticari araç üretim merkezi Türkiye ise bu seneye de hem Türkiye’de üretilen modeller hem de Türk firmaların geliştirdiği yeni jenerasyon araçlarla damgasını vurdu. Türkiye ayrıyeten 113 iştirakçi firma ile Almanya, Çin ve İtalya’dan sonra en çok iştirak sağlayan dördüncü ülke oldu.

TRANSPORTER GÖRÜCÜYE ÇIKTI

Avrupa’nın en çok satılan panel van modeli Transit Custom’un kardeşi Volkswagen Transporter’ın dünya lansmanı IAA Transportation 2024’te yapıldı. Böylelikle Alman üretici, artık Türkiye’de üretilen yeni Transporter ile birlikte geniş bir eser gamına ulaştı.
Fuarda Türkiye’de üretilen Ford modelleri, Anadolu Isuzu’nun yeni jenerasyon elektrikli aracı, Temsa ve Karsan’ın ticari araç tahlilleri de ziyaretçilerin ilgisini çeken öbür modellerdi.

ÇİN İŞTİRAKİ DİKKAT ÇEKTİ

22 Eylül’e kadar sürecek fuarda, Çinli iştirakçi yoğunluğu ve Çin’de üretilen yeni kuşak modeller de dikkat çekti. O denli ki Çin, 324 firma ile Almanya’dan sonra fuara iştirak sağlayan en büyük ikinci ülke olurken; Maxus, BYD, Kai Yun üzere markaların yeni kuşak modelleri Avrupalı rakiplerini 2025’ten itibaren bir epey zorlayacak üzere duruyordu.

ABD’li Tesla da 805 km menzile sahip olması beklenen Semi TIR’ıyla bu fuara birinci kere katıldı.

İşte Volkswagen Ticari Araç’ın davetlisi olarak katıldığımız IAA Transportation 2024’ten öne çıkanlar:

TRANSPORTER ARTIK ‘YENİKÖY’LÜ

Alman Volkswagen ile ABD’li Ford ortasında yapılan stratejik işbirliği kapsamında ortak üretim modellerden bir tanesi de yedinci kuşak Transporter (T7) olacaktı. Fuar kapsamında yeni Transporter da birinci sefer dünya sahnesine çıktı. Ford Otosan tarafından Yeniköy’de üretilen ve Transit Custom’un kardeşi olan Transporter, aralık ayında Türkiye’de satışa sunulacak. İki farklı gövde uzunluğu ve yükseklikte panel van olarak sunulacak Transporter’ın standart versiyonu 5.050 mm uzunluğunda ve 3.100 mm dingil uzaklığına sahip. Bu da selefine nazaran sırasıyla 146 mm ve 97 mm’lik bir artış manasına geliyor.

DİZEL, HİBRİT VE ELEKTRİKLİ

Araçtaki motor seçenekleri ise epeyce fazla. O denli ki, 2 litrelik turbo dizel motor ile 110, 150 ve 170 beygir güç seçeneklerinin yanı sıra 6 ileri manuel ve 8 ileri otomatik vites seçenekleri de var. Plug-in hybrid ve yüzde 100 elektrikli versiyonlar da yer alacak. Yolcu nakliyatına uygun versiyon Caravelle ise 2025’te Türkiye yollarıyla buluşacak. Yeniden aracın 4Motion versiyonlarının da 2025’te gelmesi bekleniyor. Volkswagen Ticari Araç Genel Müdürü Tolga Senyücel, fuarda yaptığı açıklamada Yeni Transporter / Yeni Caravelle, Yeni California, ID.Buzz GTX, Multivan e-hybrid 4Motion, Caddy plug-in hybrid ile markanın bugüne kadarki en geniş eser gamına ulaştığını, yalnızca ticari değil, lifestyle’ tahlillerle de tüm müşteri beklentilerini karşılar düzeye geldiğini, bu nedenle 2025 yılına marka olarak daha müspet baktıklarını belirtti.

ANADOLU GRUBU’NDAN ELEKTRİKLİ HAMLESİ

Anadolu Kümesi, AOS (Anadolu Otomotiv Sanayi) markasıyla seri üretimine başladığı son kilometre nakliyatına uygun küçük ticari aracı Big.e’yi Hannover’de sergiledi. AOS markasıyla satılacak birinci model olacak yüzde 100 elektrikli Big.e üç farklı batarya kapasitesiyle azamî 170 km menzil sunabiliyor. 45 km/s sürate kadar çıkabilen Big.e toplamda 1 ton taşıma kapasitesine sahip. Aracın uzunluğu 3.680 mm olarak açıklanırken, aks arası 1970 mm. Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan’ın verdiği bilgilere nazaran, Big.e 2025 yılında hem Türkiye hem de Avrupa’da satışa sunulacak.

AR-GE TESTLERİ AKSARAY’DA YAPILIYOR

Daimler Truck, fuarda Mercedes-Benz eCitaro K’nın dünya prömiyerini gerçekleştirirken, aerodinamiği geliştirilen yeni Mercedes-Benz Actros L’yi de tanıttı. Fuarda ayrıyeten Mercedes-Benz eActros 600, eActros 300 / 400 ve GenH2 modelleri de sürdürülebilir nakliyatın değerli temsilcileri olarak Daimler Truck’ın vizyonunu yansıttı. Bu ortada, Daimler Truck’ın birinci ağır sınıf elektrikli kamyonu unvanına sahip 500 km menzilli eActros’un yol testleri Mercedes-Benz Türk AR-GE grupları tarafından Aksaray AR-GE Merkezi’nde gerçekleştiriliyor. Fuarda sergilenen Mercedes-Benz Actros L ve tanıtılan Mercedes-Benz Tourismo, Mercedes-Benz Türk’ün Aksaray Kamyon Fabrikası ve Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda üretilip Türkiye ve dünyada sahipleri ile buluşuyor.

ÇİNLİ BYD’DEN REKABETÇİ VAN

Fuarda en büyük standlardan biri de Çinli BYD oldu. BYD, burada tanıttığı araçlarla binek araba dışında ticari araçlarda da savlı olduğunu gösterdi. BYD’nin 2025 yılında Avrupa pazarlarında satışa çıkarmayı planladığı e-Vali isimli panelvan modeli, 188 kW’ya kadar süratli şarjı destekleyerek yaklaşık 30 dakikada 80.6 kWh’lık bataryalarını doldurabiliyor. 6 metreye kadar uzunluğu bulunan aracın sürüş menzili ise 250 km’ye ulaşıyor. Araç uzun ve kısa şasi olmak üzere iki farklı seçenekle gelecek.

SHUTTLE’I ŞOFÖRSÜZ KARSAN YAPTI

Bursalı üretici Karsan fuara katılmadı lakin ziyaretçilerin salonlar ortasında ulaşımını Türkiye’de üretilen Otonom e-ATAK ile yaptı. ADASTEC işbirliği ile geliştirilen, dünyanın birinci planlanmış bir rota üzerinde Seviye-4 şoförsüz aracı olan Karsan Otonom e-ATAK; ABD, Norveç, Romanya, Hollanda, Fransa, Finlandiya ve İsviçre üzere birçok ülkede kullanılarak şoförsüz toplu ulaşımın birinci örneklerinden kabul ediliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir